Säästöpankkiryhmä käynnistää tänä syksynä mittavan liiketoimintakehityshankkeen, joka sisältää konkreettisia askeleita kohti Säästöpankkiryhmän digitaalisen vision toteuttamista. Hanke mahdollistaa henkilökohtaisen ja digitaalisen palvelun saumattoman yhdistämisen, mikä näkyy yhä sujuvampana ja helpompana asiointina niin asiakkaiden kuin työntekijöidenkin arjessa.
Asiakaskäyttäytymisen ja -odotusten muuttuessa tarve digitaaliseen asiointiin lisääntyy. Säästöpankkiryhmä käynnistää kehityshankkeen tarjotakseen tulevaisuudessa yhä sujuvampaa, läpinäkyvämpää ja nopeampaa asiointia. Digitalisaatioon investoiminen mahdollistaa nopeamman kyvyn reagoida asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin ja asiakas voi entistä joustavammin valita itselleen sopivat asiointitavat.
”Käynnistämme yrityksemme yli 200-vuotisen historiamme suurimman investoinnin, joka mahdollistaa nopeamman kyvyn reagoida asiakastarpeiden muuttumiseen. Kyseessä ei kuitenkaan ole pelkkä IT-hanke, vaan kaikkien Säästöpankkiryhmän pankkien yhteinen liiketoimintauudistus, jonka lopputuloksena arki on sujuvampaa niin asiakkaille kuin työntekijöillemme. Ihmistä ja asiakasta emme unohda, päinvastoin, hyödynnämme järjestelmiämme entistä paremmin taustatyössä ja aikaa jää tärkeimmälle, eli asiakkaidemme kohtaamiseen”, toteaa Säästöpankkiliiton toimitusjohtaja Karri Alameri.
Yhdessä kohti tulevaisuuden Säästöpankkia
Suuren kokoluokan kehityshanke toteutetaan yhteistyössä useiden toimittajien kanssa, joiden avulla Säästöpankkiryhmä uudistaa muun muassa lainaamisen järjestelmänsä, rakentaa asiakkuudenhallinnan uuden järjestelmän sekä yhtenäistää näihin liittyviä prosesseja. Säästöpankkiryhmä on solminut yhteistyösopimukset muun muassa Tietoevryn, Microsoftin, Samlinkin sekä twodayn kanssa. Nyt allekirjoitetut sopimukset käynnistävät noin viisi vuotta kestävän uudistushankkeen. Järjestelmien ensimmäisen vaiheen käyttöönotto tapahtuu vaiheittain vuoden 2026 loppuun mennessä.
Kumppaneiden tuoman uuden osaamisen lisäksi Säästöpankkiryhmä rekrytoi lisää osaajia vahvistaakseen muun muassa tekoälyyn, datan hyödyntämiseen ja pilvipalveluihin sekä asiakkuudenhallintaan ja arkkitehtuuriin liittyvää osaamistaan. Tämä ilahduttaa myös Säästöpankkiliiton toimitusjohtajaa:
“Olemme iloisia, että saamme hankkeen myötä joukkoomme lisää digitalisaation huippuosaajia. Tämä vahvistaa asiantuntijaorganisaatiotamme entisestään”, kertoo Karri Alameri.
Säästöpankkiryhmän uuden asiakkuudenhallintajärjestelmän toimittaa twoday ja se rakentuu Microsoft Dynamics 365 -alustalle. Seuraavassa vaiheessa myös lainaamisen järjestelmät tuodaan Microsoft Azure-ympäristöön. Pienentääkseen pankkipalveluiden hiilijalanjälkeä Säästöpankkiryhmä siirtyy lähivuosina käyttämään Suomeen rakennettavaa Microsoftin datakeskusaluetta, jonka tuottama hukkalämpö hyödynnetään kaukolämmöksi. Tämä mahdollistaa 40 000 hiilidioksiditonnin päästövähennyksen vuosittain.
”Säästöpankit ovat kahden vuosisadan ajan olleet edelläkävijöinä rakentamassa suomalaista pankkijärjestelmää. Siirtämällä tietojenkäsittelynsä pilveen Säästöpankkiryhmä on jälleen luomassa uutta aikakautta Suomen koko finanssisektorille. Olemme erityisen iloisia siitä, kuinka tärkeänä Säästöpankkiryhmä näkee kestävän kehityksen ja hiilijalanjäljen pienentämisen. Tähän Microsoft tarjoaa sekä konkreettiset välineet että kyvyn mitata ja raportoida kestävän kehityksen edistymistä”, sanoo Microsoft Oy:n toimitusjohtaja Mervi Airaksinen.
Hankkeessa merkittävänä integrointikumppanina toimii Samlink.
”Emoyhtiömme Kyndryl ja Microsoft tekevät globaalisti läheistä yhteistyötä ja tässä hankkeessa pystymme myös hyödyntämään tämän maailmanlaajuisen yhteistyön tuloksia ja tuottamaan pankkitoimialan regulaatioiden mukaisen pilviympäristön”, sanoo Samlinkin Vice President & Senior Partner Arto Sorvoja. ”Samalla varmistamme palveluiden jatkuvuuden, jotta Säästöpankkiryhmä voi keskittää aikansa lisäarvoa tuottavaan liiketoimintaan”, lisää Sorvoja.
Uuden lainaamisen järjestelmän toimittaa ja toteuttaa Tietoevry.
“Tällä yhteistyösopimuksella osoitamme jälleen, että Tietoevryn lainaamisen ratkaisu on Pohjoismaiden johtava lainaamisen järjestelmä. Olen hyvin ylpeä, että pääsemme aloittamaan tämän kehitysmatkan Säästöpankkiryhmän kanssa ja ottamaan tärkeän askeleen tulevaisuuteen tuomalla lainaamisen järjestelmän Azure-pilvipalveluun. Laajalla asiantuntemuksellamme ja erinomaisella tuotteellamme tuemme Säästöpankkien kolmevuotista kehitysprojektia ja varmistamme menestyksellisen lopputuloksen”, sanoo Pär Johansson, Tietoevryn Head of Credit Solutions.
Lähde: Säästöpankki
Kuva: Säästöpankki